Kelas 3 Bistari


"Amir Amri!! nah ambil balik kertas exam kamu nie" panggil cikgu aku dengan nada mendatar.

Perasaan mula huru hara, macam nak masuk bilik doktor bersunat je rasanya. Aku melangkah ke depan dengan pantas lalu mengambil kertas exam aku tanpa melihat markah yang aku dapat. Aku duduk balik kat tempat asalku bersebelahan Mohd Hafiz rakan yang selalu teman aku melantak masa matematik kat kantin. Aku tengok reaksi wajah Mohd Hafiz selamba, takde reaksi gembira ataupun berduka. Masa ni baru aku nak doa kat tuhan banyak-banyak supaya aku dapat markah tinggi, tapi sembahyang tak jugak. Macam setan punye perangai. Aku mula tengok markah aku perlahan lahan dengan sebelah mata.

Angka pertama aku nampak adalah 1 lepas tu 0. Otak aku dah terbayang kene rotan dengan ayah, gulp!! Memang aku kene taruk buku siap-siap lapik punggung aku, kalau tak azab dia perghhh.....Tapi aku tak cepat melatah, aku selak helaian demi helaian kertas exam tue.

"eh..cikgu ni tanda kertas aku sume betol, apsal dapat 10 je?" aku berdialog sendiri.

Mohd Hafiz dah mula gelak gelak sombong kat aku sebab aku dapat 10 peratus je untuk kertas Bahasa Melayu. Aku buat tak tau, aku jumpa balik cikgu, aku protes...Lima minit kemudian aku balik ke tempat asal aku dengan senyum lebar. Cikgu Mas Ayu lupa nak tambah satu lagi angka 0 kat kertas exam aku, kesimpulannya aku dapat 100 peratus..Aku mula senyum senyum kambing, aku rasa macam nak heboh sampai kelas sebelah. Kalau ada kemampuan sampai sekolah area zon pudu pon aku nak heboh..Berdasarkan 'face reaction' kawan kawan aku yang lain, aku yakin aku seorang sahaja yang dapat markah penuh.

Setan mula naik kepala, aku nak buat buat tanya kat semua orang berapa markah diorang untuk kertas BM nie. Nanti mesti diorang tanya aku balik, masa tu baru lah aku leh senyum lebar macam joker...Sebelum aku sempat nak tanya Mohd Hafiz berapa markah dia, cikgu aku bersuara.

"Tahniah kepada.............." Aku dah mula nak kembang sorang sorang.

"Tahniah kepada semua pelajar kerana dapat markah 100%"

Aku terlupa sebelum jawab exam dulu cikgu ade pesan, yang cikgu aku tersalah print soalan budak darjah satu punya..Dan soalan sebenar akan diedarkan minggu depan...ciss!!!



6 saman:

farwalis said...

dulu aku bijak weh. dulu la...





dulu...

am3r said...

Patut la skng mcm:....................

merahitujambu said...

BAHAHAHA...SEMANGAT BETUL..RINDU LAA BISTARI...HUHUHU

am3r said...

ko satu kelas ngn aku eh waktu darjah 3?

Anonymous said...

caissss....

FanGbAngZonE said...

hahahaa :D