Kisah hati ibu dan segelas Milo panas


Cuaca dingin mencecah hampir 9 darjah celcius membuatkan semua orang dalam rumah batu agam ini berselubung dengan baju tebal. Yang tinggal dirumah hanya aku, Aunty dan anak dara beliau Sofia. Ayah aku dan Uncle (bapa Sofia) keluar ke Pasar Mirabuka mencari makanan untuk santapan malam.

Aku ke dapur ingin membancuh air, Aunty sedang menyediakan alatan memasak juga di dapur manakala Sofia sedang berehat agaknya di dalam kamar.

Peket Milo instant 3in1 diambil dan dicurah dalam gelas. Air panas di masukkan dan aroma Milo dari Malaysia ini memenuhi segenap ruang di dalam rumah bernombor 88 beralamat Marangaroo Australia.

"Am, Aunty nak tanya sikit boleh tak?" Aunty memulakan bicara.

"Am ada GF? best friend?"

Aku senyap, cuba meneka apa sebenarnya intipati yang cuba di bincangkan. Aku terus membancuh air milo tadi dengan senyuman bagi membalas pertanyaannya.

"Aunty nak nasihat sikit ni, kalau cari best friend atau girlfriend carilah yang kuat ibadat, beriman, tak tinggal solat. Sebab yang membezakan kita dengan orang kafir ni solat je...bla..bla..bla..bla.."

Aku terus senyum dan mengiyakan sahaja percakapannya sambil menghirup milo panas.

Selesai mengemas dapur, Aunty bersiap untuk masuk ke biliknya. Sempat dia menoleh dan bertanya "Am nak jadi anak Aunty?" lalu terus berlalu meninggalkan aku di dapur.


Errr....


Ini dapur di rumah sementara kami.

0 saman: