k.a.p.i.t.a.l.i.s.



Harini tepat jam 6 petang aku keluar dari pejabat. Niat di hati ingin menghirup udara petang dan pekena secawan Nescafe di kedai Mamak berhampiran. Waktu rehat harus dimanfaatkan sepenuhnya, kalau sejam diberi, sejamlah kita ambil. Orang Cina tak suka pekerjanya curi masa. Bak kata boss, we pay every minute of your time. So be sharp! Kadang kadang terasa bangang sebab bekerja atas arahan orang yang lain budaya dan bangsa. Maki, caci, bodoh, bangang menjadi perkara biasa dalam dunia mereka. Yang mereka tahu, PROFIT! noktah. Tapi, dalam diam aku dapat melatih diri lebih disiplin, menepati masa dan menghargai masa. Cewahh.. Dah banyak duit mereka aku dapat. Pejam celik dah nak masuk 6 bulan aku kat syarikat kedekut ni.

Kalau kerja gomen, masuk jam 8.30 pagi balik jam 5.30 petang. Tolak sarapan, makan tengah hari, minum petang,rehat, gosip, facebook, twitter tinggal setengah jam jer yang betul betul kita kerja. Depan bos, amboi bukan main.

Dipendekkan cerita,17 haribulan November ni aku sekali lagi dipanggil untuk menghadiri peperiksaan untuk jawatan Pegawai Anti Dadah Gred 41. Kalau dapat, perghh!! Jadi drug dealer!

Err siapa yang tak suka kerja setengah jam sehari ye dop? Ha Ha Ha.

*sebenarnya, bukan aku nak sangat pun, mak aku je beria. Haish..Sebagai anak, aku turutkan je lah ye dop. Kang kalau dia dah tak nak buat lempeng, ACANER?





3 saman:

Anonymous said...

Ya, mungkin karena itu

Cik Annyss yUe_niQue said...

:) lempeng --> thums up

Anonymous said...

terbaikklah... kalau jiran aku tahu ader orang macam ni... confirm dia ambik jadi menantu